Ekenäs IF
  • Aktuellt

EIF:s förklaring till vår omprövningsbegäran

Bästa EIF:re

Omprövningsbegäran / Stadens verksamhetsbidrag
Ekenäs IF har besvärat sig över det beslut som bildningsnämndens sektion för idrott och hälsomotion fattat 27.4.2011.

Bakgrund
Efter att beslutet hade gjorts, frågade jag idrottssekreteraren vilka grunder Raseborgs stad har haft när de har kommit fram till att EIF skall erhålla 9.000 €. Jag frågade också hur våra olika sektioners, (fotboll, handboll, innebandy och discgolf), verksamhet har påverkat bidragets storlek.

Utdrag från stadens protokoll:

bild1

I och med att det står såhär klart skrivet borde det inte ha varit svårt för stadens tjänstemän att svara hur mycket EIF har erhållit på basen av respektive sektions verksamhet och hur stor del den kvantitativa respektive kvalitativa delen står för. Som svar på vår fråga fick jag endast en hänvisning till fördelningsgrunder på stadens hemsida: ”raseborg.fi”.

Därefter begärde vi att få ansökningsblanketterna för de 5 största bidragstagarna förutom EIF för att kunna göra en matematisk analys för att se hur den kvantitativa delen har påverkat bidragens storlek .

Vi lade in antalet medlemmar i en tabell i enlighet med de ansökningar som resp. förening hade gjort, vi lade till de viktkoefficienter som staden har sagt att de använder. Då erhöll vi de medlemstal korrigerat med viktkoefficienterna som skall ligga till grund för fördelning 2/3 av bidraget.

Se tabellen nedan hur mycket varje koefficient är värd, jämför också hur stor skillnad det är mellan Raseborgs stad sex största bidragstagare. Ekenäs IF erhåller enligt detta 39 % av det som den största bidragstagaren erhåller.

bild2

Radio Vegas rubrik

Innan vår omprövningsbegäran hade behandlats ville Radio Vega få en intervju med mig. Jag valde att inte ge några kommentarer för jag ville inte påverka någon via media. Däremot valde Radio Vega att publicera följande rubrik:

bild3

Vår målsättning med vår omprövningsbegäran var att kontrollera om stadens tjänstemän följer de spelregler som staden har beslutat om, definitivt inte att åstadkomma en konflikt mellan de lokala föreningarna.

Staden har beviljat 72.800 € i verksamhetsbidrag. Ifall beredningen har gjort fel och grunderna för bidraget justeras uppåt för någon förening och totala bidraget hålls oförändrat påverkar detta självklart någon annan förening negativt. Vem skall man då peka finger på?
Vi inom Ekenäs IF som endast vill att de spelregler som finns följs eller skall man peka finger på de som har berett ärendet?

Bildningsnämndens behandling av vår omprövningsbegäran

Behandlingen av vår omprövningsbegäran skedde den 14.6.2011. Förslaget från stadens tjänstemän var följande:

bild4

Föredragande säger här att EIF saknar helhetsbedömning och påpekar att vi inte gjorde någon omprövningsbegäran året innan fast vi erhöll samma belopp. Om det är så att vi saknar en helhetsbedömning, då tycker jag att staden i fortsättningen skall visa exakt hur mycket varje förening får enligt den kvantitativa (enligt medlemmar och viktkoefficienter) resp. den kvalitativa delen med en motivering varför. Då kommer vi alla att få en helhetsuppfattning.

revisionsberättelser?

Ny behandling av beslutet om fördelningar av verksamhetsbidragen

Raseborgs sektion för idrott och motion måste motivera sitt beslut till fördelning av pengar till idrottsorganisationer.

bild5

Det beslöt Raseborgs bildningsnämnd 14.6 som upphävde sektionens tidigare beslut från 27.04.2011.

Det här efter krav från Ekenäs IF.

Vår förhoppning

Jag hoppas nu när verksamhetsbidragen behandlas på nytt, att beredningen tar fasta på antalet medlemmar och de viktkoefficienter som skall användas, då fördelas 2/3 i enlighet med detta mellan alla föreningar.

Resterande 1/3 skall redovisas öppet hur mycket varje förening erhåller utifrån beredningens kvalitativa (subjektiva) motivering.

Då behöver inte stadens tjänstemän längre säga att föreningarna saknar en helhetsbedömning.

Ifall det visar sig att någon förening har erhållit för lite i verksamhetsbidrag då bör dessa bidrag justeras uppåt via tilläggsanslag, för då behöver inte nämnden justera någons bidrag neråt.

Plan- och hallhyror

Till sist vill jag ännu ta fram att den summa som vi inom EIF fördelar till sektionerna äts nästan upp av de plan- och hallhyror som staden debiterar. Jag antar att många andra föreningar inom Raseborg har samma problem, den summa som de erhåller i verksamhetsbidrag går till de plan- och hallhyror som staden debiterar. Här hoppas jag att våra beslutsfattare funderar på hur detta problem skall tacklas.

Rimligheten med plan- och hallhyror

Beslutet att uppbära avgift av dem som använder stadens utrymmen är i viss mån förståeligt, speciellt som kommunerna ekonomi stramas åt. Men har staden tagit i beaktande vilket reklamvärde våra stora föreningar har för Raseborg? Många finländare känner till Raseborg till stor del tack vare bl.a. Ekenäs IF, BK-46 och Raseborgs Skyttar.

För att en förening skall kunna ha en stor juniorverksamhet krävs det massor av frivilligt ledararbete, vad är det som sporrar våra ledare och tränare att jobba, dag ut och dag in, i ur och skur, med våra juniorer? Säkert för att barnen skall få en sund själ i en frisk kropp, men när barnen blir lite äldre då är moroten för de flesta ledare, att våra ungdomar skall någon dag få spela i representationslaget eller representera föreningen. Därför är det så oerhört viktigt i alla föreningar med en stor juniorverksamhet att ha ett representationslag som sporrar.

Kring detta måste vi få till en dialog med stadens representanter, vi måste få till hållbara lösningar som gynnar alla parter, både för föreningarna och för kommunen. För det som är bra för föreningarna borde också vara bra för staden Raseborg.

Dennis Barman
ordförande