• Aktuellt

Ekenäs IF hedrar minnet av sin hedersmedlem Bruno Holmroos

Nekrolog publicerad tisdagen den 13 december 2011 i tidningen Västra Nyland.

Bruno Holmroos

bruno coventry svartvitBruno Holmroos vid VM-tävlingarna i maraton i Coventry, England år 1976.Den 5 december 2011 avled överfältväbeln i a. Bruno Holmroos bruten av en svår sjukdom. Han skulle ha fyllt 79 år inkommande nyårsafton.
Därmed har en av Ekenäs och Ekenäs Idrottsförenings mest framgångsrika idrottsmän brutit målsnöret en sista gång. Trots att han inledde sin karriär som långdistanslöpare rätt sent, vid 24 års ålder, skördade han stora framgångar långt in på ålderns höst.

ETT SEXTIOTAL distriktsmästerskap, elva SFI-mästerskap, tolv SFI-rekord, en tredje plats i FM-maraton samt andra plats i FM-terräng är imponerande. Till detta kan ännu läggas åtminstone sju landslagsuppdrag på 25.000 m och maraton. Han missade dock tyvärr på grund av skada högst antagligen en OS-plats 1964.
Vid uppnådd oldboys- och veteranålder fortsatte han att rada upp framgångar på löpande band. Det blev sammanlagt trettiosex finländska, tre nordiska och ett europeiskt mästerskap, kryddat med guld- och silvermedaljer i VM.

bruno fm maraton i ekenasBruno Holmroos granskar startfältet vid maraton-FM år 1983 då Ekenäs IF stod för de lyckade arrangemangen.SOM UNG ÖVERSERGEANT deltog han 1959 första gången i armémästerskapen i terränglöpning och placerade sig på andra plats. Efter det besteg han prispallen varje år han deltog, oftast högst upp, fram till sin pensionering 1979.
Om man dessutom lägger till alla andra tävlingssegrar förstår man varför prisskåpet i hans hem är fylld av en enorm prissamling. Även om han på senare år donerade bort en del av den.
I honom hade Ekenäs IF:s friidrottssektion en veritabel poängmaskin, villig att ställa upp i vilken friidrottsgren som helst när det gällde. Hans mångsidighet bevisar DM- och SFI-mästerskap hemförda i boxning, skidskytte och löpning.
Han fungerade som friidrottssektionens ordförande åren 1980–84 och som Ekenäs IF:s motionssektions ordförande 1988–92. Då Ekenäs IF stod för de lyckade arrangemangen av maraton-FM 1983 var han den givna dragaren och eldsjälen bakom projektet.

bruno segrar i stockholm maraton i klassen 60arBruno Holmroos går i mål som segrare i 60-års klassen vid Stockholms maraton år 1992.BRUNO HOLMROOS erhöll Ekenäs stads pris som stadens bästa idrottsman tolv gånger och år 1994 utsågs han till Ekenäs IF:s 30:e hedersmedlem. Han var också en av Dragsvik Idrottares tre hedersmedlemmar. Under åren tilldelades han bl.a. Finlands Vita Ros Ordens Medalj av I klass med guldkors, Finlands Idrotts Förtjänstmedalj i silver och Erik Pihkala-medaljen nr 78 1986.
Bruno Holmroos inledde sin idrottskarriär som boxare i Karis Atletklubb. År 1949 flyttade han till Ekenäs och skrev in sig i Ekenäs IF 1950. Där boxade han hem både distrikts- och SFI-mästerskap tillhörande föreningens boxningssektion. Boxningsintresset delade han med sina bröder Holger, Helge och Hjalmar.
Löpningen kom in i Bruno Holmroos liv efter att han år 1954 tagit stamanställning vid Nylands brigad i Dragsvik, där många finlandssvenska idrottsungdomar senare skulle uppleva och minnas honom som chef  för Spaningsplutonen på 1970-talet.

EFTER EN KURS i Villmanstrand blev han 1957 kommenderad till Obbnäs, där kvällarna blev långtråkiga. Det löste han med att sakta jogga fram och tillbaka till kyrkbyn och början till hans framgångsrika löparkarriär var gjord.
Bruno Holmroos utvecklades som löpare och skulle med åren ta upp kampen om landslagsplatserna i maraton. Det var inga lätta konkurrenter han tävlade emot, utan internationellt kända namn som bl.a. Veikko Karvonen, Eino Oksanen, Paavo Pystynen och Eino Valle. Men just dessa löpare skulle tillsammans med honom representera Finland då han en dag tog plats i landslaget.

bruno leder kosice maratonBruno Holmroos i ledningen i Kosice-maratonloppet där han slutade som åttonde. OS-segraren, etiopiern Abebe Bikila vann.IDROTTEN GAV HONOM även möjlighet att besöka de flesta länderna i Europa och platser som Australien, Hawaii, Puerto Rico och Kanada. Och med sitt vinnande sätt var det naturligt att han erhöll en mängd vänner över hela jordklotet.
Vi som hade förmånen att lära känna Bruno Holmroos minns honom som en hjälpsam, humoristisk och positiv person, som älskade att tillbringa fritiden ute i naturen och skärgården. Kombinerat med en medfödd envishet bildade det drivkraften hos honom både i fram- och motgång, även i det privata.
Detta tillsammans med stödet från hans livskamrat och hustru Majgret, var helt avgörande för hans löparkarriär.
Bruno Holmroos sörjes närmast av hustru, syskon, släktingar och många vänner.